Територія без насильства
АЛГОРИТМ ДІЙ ПРАЦІВНИКІВ СИСТЕМИ ОСВІТИ У ВИПАДКУ ВИЯВЛЕННЯ НАСИЛЬСТВА В СІМ’Ї ТА ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДІТЬМИ
У випадках, коли Ви маєте підозри у тому, що стосовно дитини вчинено жорстоке поводження або є реальна загроза його вчинення (вдома з боку батьків, піклувальників, з боку однолітків, з боку інших працівників навчального закладу або інших осіб)
ВАРІАНТИ ДІЙ:
Варіант І: Ви можете повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію навчального закладу.
Варіант II: Ви можете самостійно письмово повідомити про це територіальний підрозділ Служби у справах дітей за місцем проживання дитини.
Варіант III: Ви можете самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження кримінальну міліцію у справах дітей або будь-якого працівника органів внутрішніх справ.
У ВИПАДКАХ, КОЛИ ДО ВАС ЗВЕРНУЛАСЬ ДИТИНА З УСНОЮ СКАРГОЮ ЩОДО ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З НЕЮ:
Варіант І: оформіть звернення дитини у письмовій формі та передайте його до адміністрації навчального закладу.
Варіант II: оформіть звернення дитини у письмовій формі та передайте його до територіального підрозділу служби у справах дітей.
Варіант III: оформіть звернення дитини у письмовій формі та передайте його до органу внутрішніх справ.
Варіант IV: повідомте про це в усній чи письмовій формі від свого імені перелічені органи. У ВИПАДКАХ, КОЛИ ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ З ДИТИНОЮ Якомога швидше повідомте про цей факт міліцію в усній чи письмовій формі. Одночасно можете повідомити територіальний підрозділ служби у справах дітей, адміністрацію закладу.
ЯКИМ ЧИНОМ ВІДБУВАЄТЬСЯ ДОКУМЕНТУВАННЯ ВАШОГО ЗВЕРНЕННЯ ЧИ ПОВІДОМЛЕННЯ, АБО ЗВЕРНЕННЯ ДИТИНИ
Якщо звернення (повідомлення) усне, то адміністрація закладу зобов’язана оформити це повідомлення письмово з позначкою, від кого та коли (дата, час) отримано повідомлення. Адміністрація закладу зобов’язана терміново (протягом однієї доби) передати цей документ територіальному підрозділу Служби у справах дітей за місцем проживання дитини. Служба у справах дітей повинна належним чином зареєструвати це повідомлення відповідно до законодавства України.
У РАЗІ ЗВЕРНЕННЯ АБО ПОВІДОМЛЕННЯ ДО ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ПІДРОЗДІЛУ СЛУЖБИ У СПРАВАХ ДІТЕЙ
Ваше звернення має бути належним чином оформленим відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян». Зокрема стаття 5 цього Закону передбачає такі вимоги до звернення «…У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.» Закон України «Про звернення громадян» допускає й усну форму звернення. При цьому посадова особа, яка приймає усне звернення повинна вчинити ті самі дії, що й у разі письмового звернення. Однак письмова форма звернення зменшує ризик ймовірного недбалого ставлення з боку посадової особи.
У РАЗІ ЗВЕРНЕННЯ ДО ВІДДІЛУ ЮВЕНАЛЬНОЇ ПРЕВЕНЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ У ІВАНО-ФРАНКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Працівник органу внутрішніх справ складає протокол цього звернення чи повідомлення. Письмове чи усне звернення орган внутрішніх справ реєструє належним чином передбаченим законодавством України.
Чого не треба робити? Не треба намагатися самотужки розв’язати проблему. Це може призвести до порушення законодавства та бути небезпечним для Вас особисто. Наприклад, не треба самостійно приймати рішення щодо відвідування сім’ї, де, Ви підозрюєте, вчинено жорстоке поводження по відношенню до дитини. Ваші дії припиняються у той час, коли звернення або повідомлення передано компетентним органам. На наступних етапах Ви можете бути залучені до розв’язання ситуації як фахівець, дії якого погоджено з міжвідомчою командою та внесені до спільного плану дій надання допомоги дитині (та її сім’ї).
Що далі…? Далі справа є компетенцією установ, організацій і посадових осіб, яким передано звернення чи повідомлення. Але, звичайно, що Вас турбуватимуть результати розгляду звернення чи повідомлення (складеного Вами особисто або за зверненням дитини). Порядок дії відповідних служб та посадових осіб, до яких було передано звернення або повідомлення з приводу жорстокого поводження з дитиною або реальної загрози його вчинення та механізми взаємодії, визначає законодавство України. Законодавство передбачає інформування заявника (особи, яка здійснила повідомлення або звернення). Також у самому зверненні (повідомлені) може бути зазначено, що заявник бажає бути поінформованим про подальший перебіг справи, бути присутнім під час розгляду звернення тощо.
Щорічна «Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства»
25 листопада 2023 року стартує щорічна «Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства» в рамках участі України в щорічному міжнародному заході, покликаному підвищити обізнаність громадян про всі форми насильства, а також методи недопущення і комплексного реагування на будь-які його прояви.
Міжнародна спільнота підтримує акцію «16 днів проти насильства» з 1991 року. Тисячі громадян та сотні державних і громадських організацій з більше ніж 100 країн світу активізують з 25 листопада до 10 грудня свої зусилля заради об’єднуючої мети: збільшити розуміння та обізнаність про всі форми насильства у громадян, створити соціальний простір, вільний від насильства, недопускати його прояви та комплексно реагувати.
Дати початку та завершення Акції символізують поєднання у цьому періоді превентивних та пізнавальних заходів щодо запобігання та протидії насильству, особливо стосовно жінок, та захисту прав людини, адже упродовж шістнадцятиденного періоду акції відзначається 8 важливих дат. З – поміж них: Міжнародний день боротьби за ліквідацію насильства щодо жінок, Всесвітній день боротьби зі СНІДом, Міжнародний день боротьби з рабством, Міжнародний день волонтера, Міжнародний день людей з інвалідністю, Міжнародний день прав людини. Вони створюють символічний ланцюжок, що означає: будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.
Отож, мета щорічної акції «16 днів проти насильства»– привернення уваги та активізація суспільства щодо проблем подолання насильства у сім’ї і суспільстві, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми та захисту прав жінок.
❗❗❗Нагадуємо про діяльність “гарячих ліній” за номерами:
1578 – з питань протидії торгівлі людьми;
1588 – з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей;
0 800 500 335 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів ) та 116 123 (безкоштовно з мобільних телефонів) – з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації;
0 800 505 501 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів ) та 527 (безкоштовно з мобільних телефонів) – з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів;
0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів ) та 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів) – Національна «гаряча лінія» для дітей та молоді.